„Daugiausiai diskusijų ir siūlymų viešojoje erdvėje sulaukė nekilnojamojo turto mokesčio klausimas. Buvo ne vienas siūlymas, tačiau po diskusijų dabar turime variantą, kuris yra kompromisinis ir priimtinas daugumai visuomenės grupių“, – pabrėžė finansų ministras Rimantas Šadžius.
Po aptarimo siūloma gyventojo nekomercinį nekilnojamąjį turtą apmokestinti skirtingai – išskiriant pagrindinį gyvenamąjį būstą ir likusį asmens nekomercinį NT.
Dėl pagrindinio gyvenamojo būsto, savivaldai suteikta teisė pačiai nustatyti NT mokesčiu neapmokestinamą dydį. Taip pat savivaldai suteikta teisė pačiai nustatyti NT mokesčio tarifą nuo 0,1 iki 1 proc.
Pasak R. Šadžiaus, diskusijų metu su savivaldybių vadovais pasiektas visoms pusėms priimtinas kompromisas, kad savivalda, geriausiai pažinodama savo gyventojus ir atsižvelgdama į du svarbiausius kriterijus, – savininko ekonominę bei socialinę padėtį ir būsto mokestinę vertę – nustatys efektyvius ir tinkamiausius NT mokesčio dydžius pagrindiniam gyvenamajam būstui.
Nuspręsta išlaikyti 50 proc. (ir 75 proc. daugiavaikėms ar neįgalų vaiką auginančioms šeimoms) mokesčio kreditą 450 000 eurų dydžio neviršijančiai pagrindinio būsto vertės daliai.
Siūloma likusio asmens nekomercinio NT vertę apmokestinti tokia tvarka:
- 0 proc. tarifas taikomas NT vertei, neviršijančiai 20 000 eurų;
- 0,1 proc. tarifas taikomas NT vertei viršijančiai 20 000 eurų, bet ne didesnei nei 200 000 eurų;
- 0,2 proc. tarifas taikomas NT vertei viršijančiai 200 000 eurų, bet ne didesnei nei 400 000 eurų;
- 0,5 proc. tarifas taikomas NT vertei viršijančiai 400 000 eurų, bet ne didesnei nei 600 000 eurų;
- 1 proc. tarifas taikomas NT vertei, viršijančiai 600 000 eurų.
NT mokestį, sumokamą už pagrindinį gyvenamąjį būstą siūloma įskaityti į savivaldybės biudžetą, o už kitą NT – į Gynybos fondą.
Svarbu pažymėti, kad buvo atsižvelgta į pateiktus argumentus dėl žemės ūkio veikloje naudoto nekilnojamojo turto likvidumo, todėl mokestinių pasiūlymų paketas papildytas siūlymu 5 metus nuo žemės ūkio veiklos nutraukimo neapmokestinti juridinių asmenų ir gyventojų NT, kuris iki žemės ūkio veiklos nutraukimo dienos buvo naudotas pajamoms iš žemės ūkio veiklos uždirbti.
Seimui priėmus atitinkamus mokestinių pasiūlymų įstatymus, jie įsigaliotų 2026 m. sausio 1 d.







