Kitą savaitę prasidėsiantis tarptautinis šiuolaikinio džiazo ir improvizacinės muzikos festivalis truks net aštuonias dienas. Jo rengėjai papildė muzikos programą kino seansais ir paskaitomis, kurie kvies džiazo mėgėjus į dar neišbandytas festivalio erdves.
Jau spalio 14 d. sostinės „Skalvijos“ kino centre prasidės festivalio kino ciklas „Vilnius Jazz Screen Beats“, kuriame – penki žymaus dokumentininko Dicko Fontaine‘o (1938 – 2023) filmai džiazo tema.
Spalio 18-19 d. „Vilnius Jazz“ pirmą kartą įžengs į MO muziejaus erdvę, kur pristatys tris intriguojančias paskaitas. Jų lektoriai – džiazo ekspertas iš Prancūzijos Terry Quenum‘as, britų fotožurnalistas Philipas Arneillas ir lietuvių filosofas Kasparas Pocius.
T. Quenum‘as savo paskaitoje „The Art of the Arragers“ (liet. „Aranžuotojų menas“) supažindins su aranžavimo meno istorine raida, europietiškomis ir amerikietiškomis tradicijomis, žanrinėmis subtilybėmis ir iššūkiais. K. Pociaus pranešimo tema – „Tai – mūsų muzika. Laisvasis džiazas ir juodaodžių politika XX a. 7 dešimtmetyje“.
Supažindinimas su japoniška kultūra ir menu
Dokumentinės fotografijos meistras Ph. Arneillas paskaitoje „Tokyo Jazz Joints“ pristatys lietuviams mažai žinomą Japonijos džiazo kultūros reiškinį – įrašų klausymui skirtas kavines, vadinamas „jazz kissa“.
Lektorius yra šį Japonijos subkultūros fenomeną tyrinėjančio projekto, pradėto 2015 m., vienas kūrėjų, užfiksavusių nuotraukose apie pusantro šimto tokių taškų Tokijuje.
„Jazz kissa“ kultūra Japonijoje atsirado po Antrojo pasaulinio karo, kai klausytis JAV ir Europoje išleistų naujų muzikos plokštelių buvo prabanga, todėl žmonės tai darė kavinėse. Dabar jos baigia savo gyvenimą kartu su savininkais.
Ph. Arneillo paskaita vainikuos japonų džiazo pristatymą festivalyje. Šiemet jam bus skirti trys spalio 18-osios projektai Vilniaus senajame teatre.
„Vilnius Jazz“ garsėja Europoje kaip viena svarbiausių japoniško džiazo scenų. Iki šiol pristatėme jau daugiau kaip pusšimtį japonų solistų ir grupių.
Šiemet pavyko pasikviesti iš Japonijos net visą orkestrą, tad norėjosi suteikti jam platesnį kontekstą – taip programoje atsirado japonų džiazo vakaras“, – pasakojo ilgametis festivalio rengėjas Antanas Gustys.
Be pasaulinės avangardo ir „noise“ scenos legendos Otomo Yoshihide‘s suburto „Special Big Band“, japoniško džiazo vakare pasirodys multiinstrumentininko Kondo Tatsuo grupė „K3“, kurioje groja trys O. Yoshihide‘s bigbendo virtuozai.
Tarp japonų – lietuvių pianistė
Japonijos džiazui skirtą vakarą „Vilnius Jazz“ scenoje pradės kitas trio, į kurį tarp japonų įsiterps lietuvių pianistė Gintė Preisaitė.
Šią Danijoje studijuojančią improvizuotoją, kompozitorę ir prodiuserę su partneriais iš Japonijos sieja platus muzikinis akiratis, eksperimentų pomėgis ir bendros muzikinės pažintys.
Gintė ką tik gastroliavo Japonijoje, kur grojo su šio trio narių bendražygiais. Vilniaus scenoje jos partneriai bus sempleriais muzikuojanti eksperimentinės eketroninės muzikos žvaigždė Sachiko M ir perkusininkė Aikawa Hitomi.
37-ojo tarptautinio festivalio „Vilnius Jazz“ koncertai vyks spalio 16-20 d. Vilniaus senajame teatre. Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė. Bilietus platina Bilietai.lt. Plačiau apie festivalio renginius: http://www.vilniusjazz.lt/.
Fotografijos: festivalio “Vilnius Jazz” archyvas. Pranešimą spaudai parengė festivalis „Vilnius Jazz“. Nuotraukose: Gintė Preisaitė, Kondo Tatuo „K3“, Otomo Yoshihide Special Big Band