Aplinkos ministerijai metus neparengiant vieningo modelio, kaip turi būti įrengiamos priedangos, Statybininkų asociacijos prezidentas Darius Gedvilas siūlo politikams svarstyti apie kompleksinius statinius, kurie atliktų ne tik priedangos ar slėptuvės, bet ir kitas funkcijas, pavyzdžiui, susisiekimo. Tai, pasak jo, galėtų būti metro sostinėje.
„Priedangas ar slėptuves išlaikyti atskirai yra daug brangiau nei pradėti ten, kur yra didelė žmonių koncentracija, pavyzdžiui, sostinėje, projektuoti ir statyti metro. (…) Mačiau, kas vyksta Kyjivo metro ir manau, kad reikėtų mums galvoti ne tik apie tai, kas bus su daugiabučiais, bet ir apie kompleksinį infrastruktūros statinį“, – LRT radijui trečiadienį sakė D. Gedvilas.
„Jei šiandien Vilniuje pradėtume projektuoti metro, jis atsirastų po kokių 10–12 metų. Bet 2035-aisiais jau turėtume statinį, kuris apsaugotų didelę dalį vilniečių“, – pridūrė jis.
Jis taip pat pažymėjo, kad kol kas, kol Aplinkos ministerija nėra pateikusi aiškių kriterijų ir reikalavimų, kaip priedangos turėtų būti įrengiamos naujuose statiniuose, jomis dažniausiai tampa požeminės automobilių stovėjimo aikštelės.
„Mano žiniomis, projektuotojai jas (priedangas – ELTA) projektuoja – daugiausiai tam taiko parkingo vietas. Kadangi reikalavimų nėra, žiūrima, jei nėra langų, be kito išorės atidengimo, jie tokį parkingą laiko priedanga. (…) Abstraktūs reikalavimai yra, bet laukiame detalesnių ir tikimės, kad metų pabaigoje jie atsiras“, – LRT radijui trečiadienį kalbėjo D. Gedvilas.
„Didelių investicijų į tokių priedangų projektavimą nėra“, – pažymėjo jis.
L. Kasčiūnas: dabartinė situacija netenkina
Tuo metu Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto (NSGK) pirmininkas Laurynas Kasčiūnas atkreipia dėmesį, kad dabartinė situacija, kai priedangomis tampa požeminės automobilių aikštelės, jo netenkina.
„Ukrainoje mačiau, kaip gali atrodyti tikra priedanga ir tikra slėptuvė. Tai tikrai galima padaryti ir galima padaryti gerai. Ukrainoje tam mūsų resursai jau skiriami, tai tą logiką reikia perkelti į Lietuvą“, – kalbėjo politikas.
„Tikrai sveikinčiau, jei pradėtume rimtas, paskaičiuotas diskusijas apie galimą metro projektą Vilniuje“, – pridūrė jis.
Politikas taip pat ragina statybos reglamentą rengiančią Aplinkos ministeriją greičiau pateikti aiškias normas statybininkams dėl priedangų naujuose statiniuose įrengimo.
„Noriu palinkėti ir Aplinkos ministerijai tos lyderystės, tikiu pastangomis, esu girdėjęs, kad darbas daromas, bet pabandome kažkaip pagreitinti tuos procesus“, – kalbėjo parlamentaras.
Savo ruožtu į pašnekovų kritiką dėl vėlavimo sureagavusi aplinkos viceministrė Daiva Matusevičė pažymėjo, kad normų rengimas vyksta ir jas tikimasi pristatyti dar šiemet.
„Nuo naujų metų įsigalioja reikalavimas projektuoti, tam kriterijai yra ir tikrai esame tai aptarę su (statybų – ELTA) sektoriumi. (…) Projektavimas vyksta“, – teigė D. Matusevičė.
ELTA primena, kad prezidento patarėjas Kęstutis Budrys antradienį „Žinių radijo“ laidoje sukritikavo Aplinkos ministeriją, kuri jau metus neparengia taisyklių, kaip turi atrodyti piliečių ar įmonių įsirengiamos priedangos, kurios būtų naudojamos slėptis krizės atveju. Pasak jo, tokį vėlavimą galima paaiškinti tik noro trūkumu.
Šiuo metu, anot vidaus reikalų ministrės Agnės Bilotaitės, įrengta pakankamai priedangų apsisaugoti apie 30 proc. šalies gyventojų.
Siekiama, kad miestuose esančiose priedangose, esant pavojui, galėtų pasislėpti ne mažiau kaip 60 proc. gyventojų, o rajonuose – ne mažiau kaip 40 proc. gyventojų. skelbia Vidaus reikalų ministerija (VRM).