70 proc. Lietuvos gyventojų tiki, kad dėl pandemijos šių metų Kalėdos skirsis nuo įprastų švenčių. Labiausiai bus paveiktos tokios tradicijos kaip šeimos susibūrimai, kalėdinių mugių ar renginių lankymas. Tačiau dalis tradicijų liks nepakitusios: dauguma keisis dovanomis, puoš namus, dengs šventinį stalą, o vienas iš dešimties investuos ir į namų atnaujinimą.
IKEA tyrimas rodo, kad 70 proc. respondentų mano, jog pandemija paveiks kaip švęsime Kalėdas: penktadalis tikisi kardinalių pokyčių, kas antras planuoja, jog prisitaikyti reikės, tačiau pokyčiai nebus drastiški.
„Vyrai respondentai kategoriškesni, tarp manančiųjų, kad Kalėdos bus kardinaliai skirtingos jų yra daugiau nei moterų. Tuo tarpu moterys planuoja pradėti šventėms ruoštis iš anksto, kone 40 proc. respondenčių įvardijo, jog dovanų šiemet pradės ieškoti anksčiau“, – sako Jolita Juodzevičienė, IKEA Lietuvoje rinkos vadovė. Pasak jos, Lietuvos gyventojai yra įsitikinę, jog Kalėdas kaip įprasta švęsime jau 2021.
Vietoj ėjimo į svečius – vaizdo skambučiai
Vardydami, kam didžiausią įtaką gali padaryti pandemija, dauguma respondentų nurodo, šeimos susibūrimus ir renginius.
„Tyrimas rodo, jog pirmiausia dėl rizikos respondentai atsisakys didesnių šeimos narių, giminių ir kitų artimųjų susibūrimų, draugų lankymo (apie 60 proc.) ir švęs mažesniame šeimos rate. 58 proc. mano, kad teks sumažinti dalyvavimą kalėdiniuose renginiuose: mugėse, koncertuose”, – vardija J. Juodzevičienė. Pasak jos, Lietuvos gyventojai planuoja, jog su dalimi artimųjų per šventes bendraus virtualiai – vaizdo skambučiais ir kitomis priemonėmis (16 proc. respondentų).
Šventės namuose taps dažnesnės
Tačiau pandemija nepaveiks dažniausių šeimų kalėdinių tradicijų: keitimosi dovanomis, kalėdinės eglės puošimo, namų dekoravimo, šventinio stalo dengimo ir maisto ruošimo kartu.
„Šiemet namai bus kalėdinių švenčių širdis daugeliui, nes pačios svarbiausios kalėdinės tradicijos lietuviams yra susijusios su namais ir artimiausiais šeimos nariais: keitimasis dovanomis (58% proc.), namų dekoravimas (57 proc.), kalėdines eglutės puošimas (53 proc.), šventinių vaišių ruošimas kartu (43 proc.)“, – teigia IKEA atstovė.
Pasak jos, dalis respondentų nurodė, kad šiemet į namus investuos daugiau: vienas iš dešimties juos planuoja atnaujinti įsigydami papildomų baldų, panaši dalis teigė namus puošiantys daugiau nei įprastai.
„Lietuviams svarbiausi kalėdiniai atributai namuose yra ne tik eglutė (87%), tačiau ir šventinis stalas – kas antras įvardija jį kaip vieną svarbiausių švenčių atributų, kalėdinės girliandos ir apšvietimas languose (48 proc.), žvakės (38 proc.), interjero aksesuarai (31 proc.)“, – teigia IKEA rinkos vadovė. Didesnė dalis respondentų (34 proc.) planuoja namų papuošimui išleisti iki 30 Eur, penktadalis skirs iki 60 Eur sumą.
„Lietuviai namus pradės puošti pamažu: spalį – lapkritį languose po truputį žiebsis kalėdinės žvaigždės, dažniau bus degamos žvakės, gruodį daugiausia dėmesio sulauks kalėdinė eglutė ir šventinis stalas. Jaukios ir šviesios Kalėdos namuose nereikalauja didelių investicijų. LED girliandų, papuošimų, kalėdinių žvaigdžių galima įsigyti skyrus vos kelis eurus, o tai praskaidrins ilgus ir tamsius vakarus“, – teigia J. Juodzevičienė.
Apie tyrimą: IKEA užsakymų kalėdinę apklausą internete atliko tyrimų bendrovė Norstat. Spalį internete buvo apklausta reprezentatyvi 500 respondentų imtis.