Žolės plotai prie kiemų, soduose, parkuose žaliuoja jau senokai, ir kai kurie spėjo iš rūsių, garažų, verandų ar kitų patalpų išsitraukti vejapjoves ir patrumpinti savo vejas. Tiesa, dalis vejapjoves šį pavasarį rinksis tik pirmą kartą arba pakeis senąsias naujomis. Ką pasirinkti? Kada rinktis mechaninę, kokie elektrinių ir benzininių vejapjovių privalumai ir trūkumai, kuo ypatingos vejapjovės–robotai ir dar daugiau, pasakoja ManoNamai.lt kalbinti ekspertai.
Lingvistinis patarimas. Daugelis pardavėjų, užsiimančių tokios įrangos pardavimu, skirsto pjovimo prietaisus į vejapjoves ir žoliapjoves. Prisiminkite, kad kaip žoliapjovės klasifikuojamos rankinės žoliapjovės-krūmapjovės, vadinamieji trimeriai. Jeigu ieškote, kuo nupjauti prie namų esantį lygų plotą, vadinasi, ieškote vejapjovės.
Kriterijai. Egzistuoja keli svarbūs aspektai, į kuriuos reikėtų atsižvelgti renkantis vejapjovę. Įmonės „Levantina“ atstovas Valentas Ruškys pataria įvertinti šiuos:
–Pjovimo plotis. Nuspręskite ar jūsų veja yra maža, vidutinė ar didelė bei pasirinkite pjovimo plotį nuo 32 cm iki 56 cm.
–Pjovimo metodai. Pagalvokite, ar norėsite veją surinkti, galbūt ją smulkinsite ir paliksite kaip trąšą. Galbūt veja bus pjaunama rečiau, bus aukštesnė ir reikės rinktis šoninio ar galinio išmetimo metodą, pasidomėkite, ar yra galimybė pritaisyti mulčiavimo peilį.
–Savaeigė vejapjovė ar stumiama. Įvertinkite, ar sklypas mažas, vidutinis ar didelis, ar bus daug kliūčių ir nebus kada naudoti pavaros, ar dažnai pasitaikys atviras plotas ir pavarą naudoti galėsite.
–Naudojimo paprastumas. Pasižiūrėkite, ar vejapjovėje yra centrinis pjovimo aukščio reguliavimas, reguliuojamos rankenos aukštis, reguliuojamas važiavimo greitis, praplovimo vožtuvas ir panašiai. Įvertinkite, kurie iš šių aspektų jums yra svarbūs.
–Servisas. Nusidėvėjusias ar sulūžusias detales reikia keisti, todėl įvertinkite, ar prireikus galėsite įsigyti ar užsisakyti dalių savo vejapjovei. Tai užtikrina specializuotos tokios technikos parduotuvės.
Renkantis vejapjovės tipą, svarbiausias kriterijus yra plotas. Įmonės „Technika girioms ir parkams“ atstovas Robertas Kazlauskas pataria rinktis tipą atsižvelgiant kiek vejos jums reikės nupjauti. „Mažiausiam, maždaug iki 2 arų plotui, užteks ir mechaninės vejapjovės. Vidutiniam plotui galima naudoti elektrines vejapjoves. Didesniems plotams patogiausia naudoti benzinines vejapjoves, o jeigu tenka pjauti didesnį plotą nei 30 arų, geriausiai rinktis vejos traktorių“, – pataria pašnekovas.
Vejapjovių tipai
Mechaninės vejapjovės yra nebrangios, nenaudoja papildomų kuro šaltinių, tačiau gana ribotos. Išsirinkus kokybišką mechaninę vejapjovę darbas einasi lengvai, tačiau aktyvų darbą sode mėgstantys žmonės turėtų atsižvelgti į tai, kad egzistuoja riba, kurią viršiju toks pjovimas tampa varginantis. Mechanines vejapjoves racionalu rinktis, kai plote yra įkalnių pjovimui, kuriose negali dirbti dauguma benzininių vejapjovių. „Mechaninė vejapjovė optimaliausia, jeigu jūsų veja užima ne daugiau nei 1-2 arus. Galima rinktis mechanines vejapjoves su surinkimu, tai kiek palengvina pjovimą. Gamintojai daugiausia dėmesio skiria kitiems žoliapjovių tipams, todėl mechaninės vejapjovės jau nelabai ir keičiasi. Jų pliusai – jos gali pasigaląsti pačios. Jos taip pat sveikiausias būdas pjauti žolę, nes mechanizmas žolę ne nukerta, bet kerpa. Netgi golfo aikštynuose žolė aplink duobutes dažniausiai kerpama mechaninėmis – rotorinėmis vejapjovėmis“, – pasakoja R. Kazlauskas.
Elektrinių žoliapjovių varikliai naudoja elektros energiją. Jos gali būti skirstomos į akumuliatorines ir laidines. Laidinės vejapjovės turi ir vieną trūkumą – laido ilgis riboja pjovimo plotą. Tiesa, šis trūkumas išryškėja tik pjaunant itin didelius plotus. Toks būdas suteikia ir privalumų – nereikės keisti akumuliatoriaus ir krauti prietaiso, kadangi akumuliatorių keisti rekomenduojama kas 3-4 metus.
Vienas iš tokių žoliapjovių privalumų – garsas. Akumuliatorinės klasės žoliapjovės yra tyliausios ir ypač tinka tose vietose, kur pjaunant reikia kelti kuo mažiau triukšmo – prie ligoninių, vaikų darželių ir kitur. Jos turi ir daugiau privalumų. „Elektrinės vejapjovės gali dirbti bet kokiu pasvirimo kampu, yra gerokai lengvesnės už benzinines, reikalauja mažiau priežiūros, tačiau ilgaamžiškumo ir patvarumo atžvilgiu yra mažiau patvarios ir atsparios kliūtims pasitaikančioms vejoje, turi mažiau funkcijų, negali dirbti kai yra drėgmės“, – vardija V. Ruškys.
Benzininės. Šio tipo vejapjovės pasižymi didžiausia galia ir ilgiausiu pjovimo laiku, tiesa, mažuose plotuose šis privalumas nėra ryškus. Benzininėms vejapjovėms reikia didesnės priežiūros, be to, jos sunkesnės už elektrines, kadangi prisideda kuro svoris, taip pat benzininiai varikliai sunkesni už elektrinius. Benzininės vejapjovės turi ir atskirą porūšį – tai savaeigės benzininės vejapjovės, palengvinančios pjovimą. „Benzininės vejapjovės privalumai yra patvarumas ir ilgaamžiškumas – jos turi metalinį korpusą, metalinis peilis prisukamas ant metalinio veleno, kai elektrinių vejapjovių jėgos perdavimas dažnai būna per plastikinius skriemulius ir diržą. Jos mobiliausios, kadangi pjovėjas nėra apribotas maitinimo kabelio ilgio ir nereikia stebėti kabelio, kad neužkliūtų ar nesusipainiotų tarp želdinukų ar panašiai. Ne paskutinėje vietoje ir saugumas – nėra kabelio nupjovimo tikimybės, kas gali būti pavojinga“, – teigia V. Ruškys.
Benzininė ar elektrinė? Jeigu nesate per daug išrankūs ir tiesiog ieškote prietaiso, kuriuo pjausite pievelę prie namų, gali kilti klausimas, kurį tipą rinktis – elektrines ar benzinines vejapjoves. Teigiama, jog ekonominės sąnaudos yra panašios, todėl lyginti racionaliau pagal kitus aspektus. „Akumuliatorinė vejapjovė patogesnė tuo, kad nereikia pilti benzino, rūpintis tepalu, jos garso lygis kur kas mažesnis. Tiesa, jos veikimo laikas yra gana ribotas.
Akumuliatrinės vejapjovės kol kas yra nepritaikytos pjauti daugiau nei 3 arų, nebent rinktumėtes akumuliatorinius vejos traktorius. Visiems norėtųsi, kad darbas, akumuliatorinių vejapjovių atveju trunkantis vidutiniškai 45 min, būtų baigtas per vieną pjovimo ciklą. Jeigu nespėjote ir neturite atsarginio pakrauto akumuliatoriaus, darbą pratęsti galėsite tik po kelių valandų. Jei palygintume pilnai užpiltą benzininę vejapjovę su pilnai įkrauta akumuliatorine, benzininė dirbs 20-30 % ilgiau, tačiau didžiausias privalumas, kad pasibaigus benzinui jo bet kada galima nesunkiai užpilti vėl ir tęsti darbą. Visoms vejaplovėms reikia galąsti peilį, nėra skirtumo, ar tai elektrinė, ar akumuliatorinė, ar benzininė, periodiškumas panašus, priklausomai nuo teritorijos“, – lygina R. Kazlauskas
Vejapjovės–robotai. Nors šie prietaisai irgi varomi elektra, būtų teisinga vejapjoves- robotus išskirti į atskirą kategoriją. Pašnekovai sutinka, jog ši sritis itin perspektyvi. Šios vejapjovės turi savo pakrovimo vietą iš kurios užprogramuotu laiku išvažiuoja ir pradeda pjauti žolę. Modeliai yra atsparūs lietui, o kai kurie taip pat turi ir galimybę pasikrauti naudojant saulės baterijas. Galingiausios vejapjovės gali pjauti iki 65 ar net 200 arų plotą. Jas galima programuoti įvairiam darbo laikui – jei per vieną ciklą robotas nespėja supjauti numatyto ploto, jis pats sugrįžta į pasikrovimo vietą ir pasikrovęs tęsia darbą toliau. Tiesa, norintiems plotą pjauti įmantriau, tarkime, sukurti juostas panašias į futbolo aikštę, robotas-vejapjovė netiks. Skirtingais būdais pjauti atskirų plotų šie robotai kol kas nesugeba.
Gedimai, ilgaamžiškumas ir priežiūra. Geros vejapjovės nėra pigios, todėl natūralu, kad pirkdami tikitės ja naudotis kuo ilgiau. Pašnekovai sutaria, kad rūpinantis prietaisu galima tikėtis, kad jis tarnaus dešimt metų ir dar ilgiau.
Vienas dažniausių gedimų yra mechaninis – neatsargiai pjaunant užvažiavus ant stambesnio daikto, gali sulinkti vejapjovės velenas. Kai kuriuose vejapjovių modeliuose peiliai yra sujungti su velenu per apsauginę movą ir, pasitaikius pašaliniam objektui, pažeidžiama tik mova, tačiau ne velenas. Išvengti tokių gedimų padeda paprasčiausias vejos apžiūrėjimas ir pašalinių objektų surinkimas.
Kai kurios vejapjovių dalys keičiamos dėl nusidėvėjimo. Galima pakeisti netgi ratukus ar jų guolius, kadangi intensyviai pjaunant dėvisi ir jie – dažniausiai taip nutinka turintiems savaeiges vejapjoves. Kai kurios pigesnių modelių benzininės vejapjovės turi membraninius karbiuratorius, jų membrana po žiemos gali sukietėti, todėl keisti reikės ir ją. „Dažniausiai reikia keisti eksploatacines dalis, tokias kaip pjovimo peilis, dirželis, užvedimo virvelė ar guoliukas keitimo. Kad benzininė vejapjovė tarnautų kuo ilgiau, reikia kasmet keisti alyvą – jei išdirbama daugiau nei 50 darbo valandų, keisti kas 50 darbo valandų, valyti arba jei reikia keisti oro filtrą, valyti ar prireikus keisti žvakę, nelaikyti benzino vejapjovės bakelyje per žiemą, laikyti vejapjovę sausą ir švarią, reguliarai galąsti ir balansuoti peilį“, – pataria V. Ruškys.
Dėmesio!
Kviečiame atsakyti į žemiau esančius klausimus ir mėnesio gale išrinksime vieną laimėtoją (su juo susisieksime asmeniškai), kuriam padovanosime 3 mėnesių žurnalo „Mano Namai“ prenumeratą.