Lietuvos architekto Sauliaus Remeikos ir jo vadovaujamo architektų biuro „Remeika Design“ sukurtas vadinamųjų atvirų erdvių (angl. open space) biuro interjero dizaino projektas sulaukė vieno iš aukščiausių tarptautinių specialistų įvertinimų konkurse „Best Office Awards 2014“ Maskvoje.
Šiose tarptautinėse biurų dizaino ir technologijų varžybose jis buvo nominuotas dviejose kategorijose: „Už ergonomiką ir dizainą“ bei „Už erdvės organizavimą“ ir būtent šioje pranoko visus (iš viso dalyvavo 170 darbų!) ir laimėjo pagrindinį apdovanojimą.
„Apdovanojimas už erdvės organizavimą – tai sukurtos visumos, o ne vien atskirų detalių įvertinimas, – sako architektas S. Remeika, per daugiau nei 20 profesinės karjeros metų sukaupęs didelę biurų projektavimo patirtį. – Biuro erdvės organizavimas – tai ir visų detalių proporcijos, ir vieta, būtinybė kokybiškai suorganizuoti darbo vietas, baldų išdėstymą, evakuacines zonas bei dar tūkstantį ir vieną „smulkmeną“, nes net menkiausia detalė, „nepataikyta į toną“, gali sugadinti visą kūrinį.“
Architektui puikiai pavyko išspręsti visas dažniausiai pasitaikančias atvirų biurų interjerų problemas. „Suvaldėme“ bendrą biuro erdvę – man norėjosi, kad įėjus ji būtų matoma kaip vientisa skulptūra. Užtikrinome nepriekaištingą akustiką, erdvėms priderinome apšvietimo plastiką“, – sėkmės receptą atskleidžia S. Remeika.
Jaučiant šiandienos pulsą
S. Remeika ir jo vadovaujamas architektų biuras „Remeika Design“ biurų interjero dizaino srityje – ne naujokai. Pasak jų, pastarąjį dešimtmetį biuro samprata pasaulyje stipriai keitėsi, ypač išpopuliarėjo vadinamieji atvirų erdvių ir demokratiško tipo biurai. Biurų projektai vis dažniau, ypač didžiuosiuose miestuose, kuriami kaip erdvės, kuriose žmogus galėtų ne tik dirbti, bet ir pailsėti, atsipalaiduoti. Ekologija, grynas oras biure – šie reikalavimai tapo esminiais, užtat, pasak architekto, įmonė, norinti susikurti įvaizdį, turėti savitą veidą ir jį parodyti klientams, partneriams, besirūpinanti darbuotojais ir siekianti sukurti kokybiškas darbo vietas, kreipiasi į profesionalus.
„Kalbant konkrečiai apie šį projektą – jis atliktas biurui Maskvoje, o, reikia pripažinti, Rusijos rinka gana išranki, besilygiuojanti į naujausias pasaulines biurų interjero dizaino tendencijas, – pabrėžia S. Remeika, – taigi su šiuo projektu, galima sakyti, pataikėme į dešimtuką.“
Kaip gimsta savitas biuro veidas
Visi biurai skirtingi (jau nekalbant apie idėją), bet yra bendrieji ergonomikos, struktūros reikalavimai, į kuriuos privalu atsižvelgti ir kuriuos reikia įgyvendinti konkrečioje esamoje erdvėje. „Žiūri, ką užsakovas turi ir ko nori, – tada ir prasideda kūryba“, – sako S. Remeika. Nors savininko balsas lemiamas, bet užsakovų pageidavimai labiausiai priklauso nuo bendrovės, kaip vieneto, poreikių.
Todėl dizaineriui svarbu įvertinti įmonės veiklos sritį, statusą ir norą ar nenorą jį parodyti, svarbu darbuotojų skaičius, darbo specifika, biuro struktūra ir pan. Pavyzdžiui, logistikos įmonės biuro interjeras (o šis biuras būtent toks ir yra) kardinaliai skirsis nuo banko tiek dinamika, tiek struktūra.
Šio projekto užsakovo reikalavimai buvo gana konkretūs: kad bendroje patalpoje galėtų produktyviai dirbti 90 žmonių. Tam būtinas grynas oras biure (reikia turėti omenyje ir tai, kad Maskvoje oro tarša itin didelė), kokybiška akustika, visų darbo ir poilsio zonų ergonomija, jaukumas. Be to, užsakovas pageidavo individualaus dizaino išskirtinių baldų serijos, kuri pabrėžtų erdvę, o ne sukištų žmones kaip sraigtelius į dėžutes. Visi šie reikalavimai buvo įgyvendinti ir, beje, neišleidžiant itin daug pinigų.
Užsakovas pasitikėjo, rangovai neapvylė
Per pusę metų sukurti koncepciją, surinkti statybinę komandą, sukurti ir pagaminti baldus, suderinti inžinerines sistemas ir atiduoti naudoti – tai būtų didelis iššūkis ir Lietuvoje, o šiuo atveju dar reikėjo turėti omenyje didelius atstumus ir skirtingus reikalavimus. Architektas pabrėžia, kad rangovus rinkosi ypač atsakingai pagal ilgametę darbo patirtį. Ir priduria, kad jais tiek užsakovai, tiek jis pats liko labai patenkinti.
„Generuodami, koordinuodami visus biuro įrengimo procesus ir prižiūrėdami projekto vykdymą ieškojome racionaliausių sprendimų“, – sako UAB „Matome kitaip“ direktorius Alvydas Petrauskas.
Jis pabrėžia, kad tai jau antras su S. Remeika ne Lietuvoje vykdytas projektas (pirmas buvo Hamburge), ir akcentuoja S. Remeikos sugebėjimą sklandžiai perteikti informaciją per atstumą, duoti laisvę vietoje rinktis sprendimus: „Jis turi aiškią viziją, puikią ir operatyviai dirbančią komandą, o dėl smulkmenų palieka laisvę rinktis, tad darbai vyksta sklandžiai.“
UAB „Matome kitaip“ direktorius sako esąs maloniai nustebintas ir bendradarbiavusių įmonių smalsumo: jiems patiko lietuvių pasiūlyti inžineriniai sprendimai ir inovacijos, buvo rasta bendra kalba ir palaikyta bendra dvasia.
Užsakovo „kodas“, kad biuras turi būti maksimaliai komfortiškas jame dirbantiems žmonėms, pasak A. Petrausko, lėmė visus statybininkų darbo procesus. Optimaliam klimatui palaikyti biure įrengta atskira nuo viso pastato vėdinimo sistema. Akustikai optimizuoti paklota ypatinga grindų sistema su tarpinėmis paminkštintomis plokštėmis, kurios slopina garsą, luboms pritaikytos garsą sugeriančios STO gamintojų plokštės.
A. Petrauskas akcentuoja idealų architekto sprendimą dėl klijuojamos grindų dangos – prireikus tai leis lengvai, nedarant padarytai apdailai žalos, keisti komunikacijų vietas bei objekto zonas. Nepaprastą efektą, galutinį potėpį bendrai biuro erdvės drobei suteikė Lietuvos floristų su meile ir išmanymu sukomponuotos augalų kompozicijos, kurios ir klientams, ir darbuotojams sukuria ypatingą atmosferą.
A. Petrauskui įsiminė vienos darbuotojos pasakyta frazė: „Aš ir penktadienį čia jaučiuosi kaip pirmadienį.“ Pasak jo, biuro kūrėjams ir statytojams tai geriausias atliktų darbų kokybės įvertinimas.
Lubos – praktinis sprendimas ir ypatingas dizaino elementas
Ypatingu dizaino elementu tapo lenktos sferos lubos. Iš tiesų jų atsiradimą, pasak S. Remeikos, lėmė praktinis sprendimas: patalpų centre, kur dabar įrengta pasitarimų zona su milžinišku stikliniu stoglangiu, iš pradžių tebuvo aukšta erdvė: patalpų aukštis šokteli nuo 3,30 m pakraščiuose iki 6 m centrinėje dalyje. Iškilo dilema, kaip neprarandant patalpų aukščio ir neuždengiant langų paslėpti erdvių anaiptol nepuošiančias vėdinimo sistemas ir parinktas specialias akustinių lubų plokštes, kurios užtikrina gerą akustiką didžiulėje biuro erdvėje.
Kaip pastebi UAB „Matome kitaip“ vadovas, biuras yra viršutinėje pastato dalyje, išorinės jo konstrukcijos lengvos, stogas – iš plonos skardos, tad labai kūrybingai buvo išspręstas lubų konstrukcijos palengvinimo uždavinys. Išgaubtos lubos, padengtos akustinėmis plokštėmis, nutinkuotos specialiu vokiečių įmonės STO tinku.
Beje, siekiant puikaus garso ir triukšmo įgeriamumo, darbo zonose papildomai suprojektuotos ir vertikalios akustinės lubos, leidžiančios dar labiau sumažinti triukšmingumo lygį ir užtikrinti komfortą. Tarp darbo vietų pastatytos triukšmą izoliuojančios pertvaros. Kad puikiai pavyko išspręsti garso problemas, S. Remeika įsitikino dar tebevykstant statyboms: šalia statybininkai elektriniu pjūklu pjovė metalą, bet tai nė kiek netrukdė susikalbėti.
Nestandartiniai baldai
Dizainerio S. Remeikos kurti baldai atitinka bendrą nestandartinį biuro planą. Raudona aptakių formų baldų spalva teikia energijos, o jos ir augalų žalumos derinys įkvepia biurui nuolatinės pulsuojančios gyvybės. Visi biuro baldai sukurti ir pagaminti pagal biurų standartus atitinkančius reikalavimus, iš gaminių ilgalaikiškumą užtikrinančių nedegių medžiagų.
„Šis projektas buvo estetiškai itin pretenzingas. Architektas S. Remeika buvo dėmesingas kiekvienai smulkmenai – medžiagoms, jų storiams, spalvoms, kampų spinduliams ir kt., – sako su šiuo projektu dirbęs įmonių grupės „Ergolain“ vadybininkas Algirdas Simonaitis. – Mes įrengėme visas darbo vietas ir posėdžių sales, taip pat tiekėme kėdes ir niekur nebuvo galima suklysti.“
Kadangi stalai turėjo atrodyti itin lengvi, stalviršiai pagaminti 12 mm storio, o stalai surinkti be jokių rėmų. Pasak A. Simonaičio, teko naudoti ne visai tradicines medžiagas, spręsti tvirtinimo ir stabilumo klausimus.
„Stalų ergonomiškumo klausimus sprendė pats S. Remeika, o kėdėms parinkome ir tiekėme „Kush“ ir „Sitland“ produktus, atitinkančius aukščiausius ergonomikos, ilgalaikiškumo ir kokybės reikalavimus“, – pabrėžia įmonių grupės „Ergolain“ projektų vadovas.
Projektas buvo nemažos apimties, todėl, pasak A. Simonaičio, teko atlikti ir daug koordinavimo darbų, kad viskas įvyktų laiku: kad būtų pristatytos kėdės iš Italijos ir Vokietijos, medžiaga stalams, kad įmonės gamybininkai pagamintų pertvaras, surinktų spintas, kad kiti gamintojai laiku ir tinkamai pagamintų unikalias metalines baldų kojeles. „Vyko nuolatinis bendradarbiavimas su statybininkais, dirbančiais objekte, su vežėjais ir visais projekto dalyviais“, – sako A. Simonaitis ir priduria, kad toks glaudus bendradarbiavimas duoda vaisių – projektas buvo įgyvendintas laiku ir kokybiškai.
Įmonių grupės „Ergolain“ specialistų darbu S. Remeika ypač patenkintas: „Malonu dirbti su aukštos kvalifikacijos profesionalų komanda, kuri puikiai įsisavino dizaino idėją pačioje jos gimimo stadijoje, sėkmingai atliko savo darbą nuo pasiruošimo gamybai, gamybos, logistikos iki įgyvendinto projekto adaptavimo užsakovo erdvėje.“
Apšvietimas reguliuojamas individualiai
Biure labai daug dėmesio skirta apšvietimui, kiekvienos darbo vietos apšvietimas reguliuojamas individualiai, o vertikalios vidinės žaliuzės valdomos elektriniu pulteliu.
„Šis projektas mūsų įmonei buvo įdomus tuo, kad pasisėmėme tarptautinio bendradarbiavimo patirties ir dalyvavome įrengiant ir apipavidalinant išskirtinio dizaino biurą, – sako UAB „Ardena“ projektų vadovas Marekas Limanowski.– Mano darbas kartu su architektu buvo suprojektuoti šiam objektui apšvietimą ir perduoti jo įgyvendinimą mūsų parteriams Rusijoje.“
Pasak M. Limanowski, šis projektas jį pakerėjo netipiniais ir drąsiais dizainerio sprendimais: sudėtingos konstrukcijos lubos ir pertvaros, įdomus darbo ir poilsio vietų suskirstymas zonomis ir paryškinimas.
Pagrindinis iššūkis apšvietimo specialistams buvo suderinti daug svarbių sudedamųjų projekto dalių į vieną visumą. Reikėjo parinkti labai efektyvius šviestuvus, nes bendra biurui tiekiama galia buvo ribota. Šviestuvai turėjo būti ne tik efektyvūs, bet ir savo forma atitikti architekto mintį.
„Siekdami sutaupyti elektros energijos, sugalvojome kiekvieno šviestuvo autonominio išjungimo galimybę. Pavyko pasiekti kokybės ir kainos santykį, atitinkantį užsakovo lūkesčius.
Dar vienas laimėjimas, kuriuo galime didžiuotis, yra tai, kad apšviestumo skaičiavimai, atsižvelgus į patalpų formas ir spalvas, atitiko realius norimus rezultatus ir pasiekėme reikalingus normatyvus, – UAB „Ardena“ atliktus darbus ir įgyvendintus pasiteisinusius sprendimus vardija M. Limanowski. – Naudodami efektyvius naujausios kartos ekonomiškus liuminescencinius šviestuvus, tausojome gamtos išteklius, nes derinomės prie bendros biuro dvasios: pats biuras labai priartintas prie gamtos, jį daro unikalų suprojektuotos žaliosios zonos su gyvais augalais.“ M. Limanowski sako, jog įmonės specialistai dirbo vadovaudamiesi mintimi, kad tokiame biure svarbi kiekviena smulkmena.
Interjere – erdvę sujungiančios formos
Siekiant išvengti standartiško šalto biuro dizaino, visur naudotos aptakios architektūrinės formos. „Interjero dizaineris yra ir matematikas, ir dailininkas. Norėjau viską teisingai apskaičiuoti, o kaip menininkas norėjau, atsižvelgdamas į tuos skaičius, sukurti vientisą plastišką skulptūrinę formą, o ne atskirų detalių kratinį, – savo sukurtą interjerą komentuoja autorius. – Interjere daug erdvę jungiančių detalių: naudojau daug aptakių formų (ir projektuodamas baldus), kitų bionikos elementų.“
Daugumą interjero detalių, taip pat baldų, šiam biurui gamino UAB „Medis“. „Mūsų įmonės darbo patirtis – daugiau nei 30 metų, komanda stipri, tad iššūkių nebijome ir įgyvendiname net sudėtingiausius dizainerių sumanymus, – sako UAB „Medis“ pardavimų direktorius Vidmantas Sutkus. – S. Remeikos projektai visada modernūs, išsiskiria ypatingomis medžiagomis, o gaminiams tenka suteikti netikėčiausias formas, nes jo užsakovai nori turėti išskirtinius ir aukščiausios kokybės gaminius.“
Pasak V. Sutkaus, įrengiant šį biurą reikėjo ypač geros veiksmų koordinacijos ir susiklausymo su statybininkais. Pradedant gaminti baldus ir interjero detales, dar nebuvo iki galo suformuotos patalpos, reikėjo operatyviai suderinti esminius taškus, bendru dizainerio, statybininkų ir UAB „Medis“ specialistų sutarimu koreguoti brėžinius ir prisitaikyti prie situacijos.
Projektas buvo gana sudėtingas dėl plastiškų paviršių – tiek baldų, tiek patalpų. V. Sutkus akcentuoja, kad reikėjo labai gerai pasiruošti gaminių montavimo darbams, apgalvoti konstruktyvą, nes objektas toli nuo gamyklos, klaidos kainuotų itin brangiai. Biurą puošia įmonės specialistų pagaminti įspūdingų formų ir dydžių vazonai, nepriekaištinga kolonų ir statybinių sijų apdaila bei kitos interjero detalės. UAB „Medis“ pardavimų direktorius džiaugiasi, kad įgyvendinti projektą pavyko sėkmingai ir laiku, atliktu darbu patenkinti ir užsakovai, ir dizaineris S. Remeika. „Esame visada atviri užsakovams ir dizaineriams, turintiems pačius aukščiausius poreikius ir netikėčiausius sprendimus“, – sako V. Sutkus.
Visuma – gyvas organizmas
Tarptautinį įvertinimą pelnęs biuro interjeras sukurtas atvirų erdvių formatu, o formuojant atskiras zonas turėta omeny korporatyvinė bendrovės struktūra – tarpusavyje sąveikaujantys skyriai yra greta. „Sienos, lubos, grindys turi savo plastiškas linijas, aptakių formų baldai, netgi augalai – siekiau, kad biuro erdvė būtų juntama ir matoma kaip vienas gyvas organizmas, išsiskiriantis visapusiškai plastiška struktūrine kompozicija ir sukuriantis šviesumo, skaidrumo įspūdį“, – sako S. Remeika. Pasak jo, sukūrus pagrindinę koncepciją, bendrą biuro viziją, teko apmąstyti ir kiekvieną detalę, kad biure būtų patogu ir jauku dirbti, o per darbo pertraukėles žmonės galėtų pailsėti. S. Remeika džiaugiasi, kad projekto užsakovas ypač gilinosi tik į funkcinę projekto dalį, ergonomiką, bet pernelyg nekontroliavo ir suteikė kūrybinės laisvės.
„Iš dalies, manau, dėl to projektas pavyko ir buvo įgyvendintas laiku“, – sako S. Remeika.
Architektai
Saulius Remeika ir architektų biuras „Remeika Design“
Užsakovas
Įmonė „Litrada“
Rangovai
UAB „Matome kitaip“ ir įmonė „Statom“
Biuro vieta
Maskva
Atlikimo terminai
2012 m. rugpjūtis – 2013 m. vasaris
Biuro plotas
900 kv.m
Nuotraukos – „Remeika Design“