Tai kartojasi kiekvieną mėnesį. Kompiuterio stalas užklojamas skirtingomis mėnesio sąskaitomis, kurias vartydami įsipainiojame į skirtingų tarifų, mokėtojo kodų, rodmenų bei įmokų voratinklį.
Laimingi yra tie, kurie iš jo sugeba ištrūkti ir atsiskaityti už paslaugas be klaidų. Dar laimingesni – tie, kurie šio vargo išvengia, vietoje savęs įdarbindami automatinę atsiskaitymo sistemą. Nuo balandžio mėnesio įsigaliojusius svarbiems atsiskaitymo tvarkos pasikeitimams, dalinamės ekspertų atsakymais į mokėtojų dažniausiai užduodamus klausimus, kaip tvarkingai ir be kančių susimokėti už komunalines paslaugas.
1. Kaip atsiskaityti už komunalines paslaugas?
Kaip ir iki elektroninių atsiskaitymo knygelių panaikinimo, taip ir dabar egzistuoja galimybė atsiskaityti senais būdais, tokiais kaip elektroninė bankininkystė. Tiesa, tai niekada nebuvo maloniausia procedūra: kaskart reikėjo jungtis prie tiekėjų savitarnų svetainių, tikrinti tarifus, pardavimo kainas ir kitus sąskaitų duomenis. Po atsiskaitymo knygelių panaikinimo procesas tik dar prailgėja. Pavyzdžiui, banke kiekvieną sąskaitą nuo šiol reikia apmokėti atskirais pavedimais. O vilniečiai, norintys atsiskaityti pašto skyriuje, be popierinių knygelių turi atsinešti ir atspausdintas naujausias sąskaitas už šildymą bei karštą vandenį, kad kas kartą būtų nuskaityti brūkšniniai kodai.
Gyventojams, norintiems už viską atsiskaityti be eilių, tiksliai ir vienu pavedimu, rekomenduojama naudotis specializuota atsiskaitymo sistema. Reikia pripažinti, kad Lietuvoje didelio jų pasirinkimo nėra. Be to, praktiškai visos sistemos reikalauja didžiąją dalį duomenų kas mėnesį užsipildyti pačiam mokėtojui. Viena išimtis – automatizuota sistema, kuri pati surenka naujausius duomenis iš šimtų skirtingų paslaugų tiekėjų ir taip leidžia už viską atsiskaityti vos per porą minučių, vienu pavedimu. Prieigą prie šios sistemos bei išsamų jos palyginimą su kitais atsiskaitymo būdais rasite šioje nuorodoje.
2. Kada geriausia deklaruoti skaitiklio rodmenis ir atlikti mokėjimą?
Apmokėdami sąskaitą, niekada nelaukite paskutinės mėnesio dienos. Kitu atveju tiekėjai, išrašydami naują sąskaitą, gali nespėti teisingai atnaujinti duomenų. Jei naudojatės vienasaskaita.lt, sistema pati už Jus surinks sąskaitas ir reikiamus duomenis, o tada iki mėnesio 15 dienos paruoš bendrą dokumentą – vieną sąskaitą. Apie ją būsite informuojami elektroniniu paštu, o pagal pageidavimą – ir SMS žinute. Kad neįsiveltų klaidų, sąskaitas rekomenduojame apmokėti iki mėnesio 27 dienos.
3. Ką daryti, jei tiekėjas praneša apie skolą, nors manote, kad esate atsiskaitę?
Priežasčių, kodėl gyventojų skaičiavimai ir paslaugų tiekėjų turima informacija skiriasi, gali būti įvairių. Įmanoma, kad praėjusio mėnesio sąskaitą apmokėjote pavėluotai, ir tiekėjas dar nespėjo atnaujinti duomenų. Tokiu atveju, atlikdami naują mokėjimą, skolos eilutę atitinkamai pakoreguokite, minusuodami skolą už praėjusį mėnesį.
Tačiau galimos ir kitos skolų priežastys: neatnaujinti tarifai, neteisingai suvestos arba praleistos pardavimo kainos, klaidingai užrašyti skaitiklio rodmenys, nuimtų senų skaitiklių likučių nepadengimas ir paprasčiausios aritmetinės klaidos. Užkirsti tam kelią galima naudojantis žmogiškąjį faktorių pašalinančia atsiskaitymo sistema. Tiesa, pirmą kartą registruodamiesi sistemoje būtinai įveskite teisingus paslaugų tiekėjo priskirtus mokėtojo kodus: kitaip mėnesinių įmokų nepavyks susieti su namų ūkiu.
4. Ar galima sąskaitas apmokėti iš užsienio? Kaip apmokėti sąskaitas, jei būstas nuomojamas?
Gyvendami užsienyje ir norėdami patys apmokėti būsto Lietuvoje komunalines bei kitas vietos tiekėjų paslaugas, tai padaryti galite atsiskaitymo sistemos vienasaskaita.lt paskyroje pasirinkę PayPal metodą. Prie asmeninės paskyros galima prijungti ir vienu ypu apmokėti mokesčius už neribotą skaičių būstų. Sistema taip pat suteikia galimybę susikurti bendrą paskyrą būsto savininkui bei nuomininkui. Tokiu būdu nuomininkas gali kas mėnesį savarankiškai atsiskaitinėti už komunalines paslaugas, o būsto nuomotojas – prižiūrėti ir įsitikinti, kad viskas atliekama laiku ir korektiškai.
5. Kaip žinoti, ar mano mokami mėnesiniai mokesčiai nėra per dideli? Kaip sekti išlaidas?
Pradėti reikėtų nuo išsamios ligšiolinių išlaidų už komunalines paslaugas analizės. Jei iki šiol mokesčius apmokate grynaisiais pinigais arba elektroninės bankininkystės būdu, vienintelė išeitis yra kaupti senas skirtingų tiekėjų sąskaitas bei skaičiuoti ir žymėtis mokamų sumų pokyčius.
Jei naudojatės vienasaskaita.lt, įvertinti mokamus mokesčius padės ne tik kaupiamas visų sąskaitų bei mokėjimų archyvas, bet ir statistikos skyrelis. Jame gyventojo mokėjimo istorija pateikiama grafiniu būdu. Ji gali būti rūšiuojama tiek pagal paslaugos tiekėją, tiek pagal skirtingus mokėjimų laikotarpius. Kad įvertintumėte, ar Jūsų išlaidos už komunalines paslaugas yra protingos, galite palyginti savus duomenis su vidutine kitų namų ūkių statistika tame pačiame regione. Tokia galimybė sukurta gyventojų asmeninėse vienasaskaita.lt paskyrose: skyrelyje VS žinok kiekvieno mokėtojo elektros, šildymo, vandens ir dujų sunaudojimas yra automatiškai palyginamas su bendra regionine statistika.
6. Ar galima atsiskaityti už komunalines paslaugas be kompiuterio? Kaip tai padaryti?
Jei nesinaudojate arba šiuo metu negalite prieiti prie kompiuterio, atsiskaityti už paslaugas galite dviem būdais. Pirmasis – pasinaudoti išmaniąja „Vienos sąskaitos” programėle, mokėjimą atlikdami tiesiai iš savo išmaniojo telefono. Antrasis būdas, kuris tebėra aktualus nemažai daliai žmonių, yra apmokėti sąskaitą pašto skyriuje arba terminale. Pateikus prašymą sistemos operatoriams, bendrą sąskaitą už visas mėnesio paslaugas galima gauti įprastiniu popieriniu formatu į pašto dėžutę. Tuomet, ranka užpildžius skaitiklių „Iki” rodmenis, su šiuo lapu galima keliauti į artimiausią pašto skyrių susimokėti.
Dar kartą primename, jog šį mėnesį jau nėra galimybės susimokėti komunalinius mokesčius senąja elektroninės bankininkystės atsiskaitymo knygele. Specialistai sutaria, jog tvarkos pasikeitimas buvo neišvengiamas, nes ligšioliniai atsiskaitymo metodai mūsų šalyje atsiliko nuo Europos Sąjungos standartų. Nors kiekvienas pokytis iš pradžių atrodo gąsdinantis, perėjimas prie automatizuotos atsiskaitymo sistemos Lietuvos gyventojams sutaupys nemažai laiko bei atvers daug naujų finansų valdymo galimybių, apie kurias dažnas iš mūsų nesusimąstydavome.