Vieni talentingiausių XX amžiaus dizainerių – Ray ir Charlesʼas Eamesai vargu ar tikėjosi, kad toks paprastas daiktas kaip kabykla gali būti garbinamas ne vieną dešimtmetį. Bet jie tikrai žinojo, kaip suteikti spalvų, gyvybės ir džiugesio namams kuriant gražius ir naudingus dizaino objektus: „Hang it all“ yra puiki alternatyva nuobodiems kabliukams, o ir kabyklos misija buvo labai kilni…
Gaila apkarstyti paltais…
Garsiausia dizaino istorijoje kabykla „Hang it all“, sukurta 1953 metais, yra smagus estetikos ir funkcijos derinys, bet svarbiausia tai, kad žaismingos kabyklos paskirtis rimta – ji turėtų įpratinti vaikus tvarkingai kabinti drabužius, o ne mėtyti juos kur pakliuvo. Ray ir Charlesʼas Eamesai jau penktajame XX amžiaus dešimtmetyje pradėjo kurti fanerinius žaislus vaikams – ir šie iki šiol laikomi tikra dizaino klasika. Nors pora savo vaikų nesusilaukė (Charlesʼas turėjo dukrą iš pirmos santuokos), kaip matyti iš nuotraukų, „Hang it all“ puošė ir jų namų interjerą.
Kabyklai „Hang it all“ būdingi funkcionalumas ir žaismingumas, praktiškumas ir patrauklumas. Menininkai ją kurdami liko ištikimi sau – jie tapatino dizainą su menu gyventi, derino architektūros ir moderniojo meno principus su nebrangiomis medžiagomis. Kabyklai sukonstruoti dizaineriai pritaikė tą pačią technologiją, kurią vėliau panaudojo kurdami garsiųjų vielinių kėdžių ir staliukų kolekciją. Tad nieko keista, kad šiandien kabykla laikoma meno kūriniu, kurį gaila apkarstyti drabužiais ir rankinėmis – ji kiekvienai erdvei suteikia žaismingumo, tad šis smagus ir dekoratyvus akcentas gali puošti ne tik prieškambarį, bet ir miegamąjį, virtuvę ar vonios kambarį.
„Hang it all“ menininkai sukūrė kompanijai „Tigrett Enterprises“, kuri kabyklas gamino iki 1959 metų. Ir tik 1990-aisiais „Eames Office“ partneriai, turintys licencijas gaminti Eamesų dizaino objektus – „Herman Miller“ JAV ir „Vitra“ Europoje, atnaujino kabyklos pasiūlą.
Viskas savo vietoje
„Hang it all“, pagaminta iš tvirto plieninio rėmo ir medžio masyvo rutuliukų, primena žaismingą molekulinę struktūrą – spalvoti burbulai tarsi sukasi vienas aplink kitą. Nors tai nėra tapatus molekulių ar atomų struktūrai modelis, menininkai šeštojo dešimtmečio mokslo populiarinimo idėją perkėlė į dinamišką kabyklos dizainą. Ryškių ir drąsių spalvų, tikslių linijų ir apskritimų derinys tobulai apgalvotas – iš pirmo žvilgsnio net sunku pastebėti, koks išradingas kabyklos siluetas. Kad ir iš kurios pusės žiūrėtume, simetriškos linijos ir tolygiai išdėstyti bumbulai, kuriais baigiasi kiekvieno strypelio linkis, atrodo puikiai. O ir atstumas tarp „kabliukų“ toks, kad kelios kabyklos gali būti komponuojamos viena šalia kitos.
„Hang it all“ pavadinimas atspindi, kad kabykla idealiai tinka paltams ir skėčiams, žaislams ir rankinėms – ji pakankamai tvirta, kiekvienas bumbulas gali atlaikyti 4,5 kg svorį. Dizaineriai apgalvojo net ir formos bei tvirtinimo prie sienos ar kito paviršiaus saugumą, kad vaikai nesusižeistų.
Nors menininkų pora dirbo kaip puikus tandemas, šio dizaino objekto idėją ištobulino Ray – mat tai ji sumanė keturiolika bumbulų nudažyti devyniomis skirtingomis linksmomis spalvomis, o plieno rėmą baltai. Vėliau variacijų padaugėjo, buvo pagamintas juodos spalvos rėmas su riešutmedžio burbulais, bet ši kabykla ne tokia žaisminga, solidesnis dizainas ne visai atitinka originalo koncepciją.
Nuotraukos – gamintojo „Vitra“.