Kodėl skandinavų dizaineriai yra sukūrę tiek išskirtinio dizaino kultinių arbatinukų? Pabandykime paieškoti atsakymo.
Akimirkos džiaugsmas
Vis didėjantis susidomėjimas danišku „hygge“ terminu nėra atsitiktinis – nors juo įvardijama tai, kas žinoma jau ne vieną šimtmetį, šiandien jis yra itin sureikšmintas ir pamėgtas. Tai norvegiškos kilmės žodis, reiškiantis gerovę, tačiau danai juo ėmė vadinti gyvenimo būdą. Įprastai verčiamas kaip „jaukumas“, jis atskleidžia požiūrį į gyvenimą ir siekį suteikti džiaugsmo kiekvienai kasdienybės akimirkai. Vienas iš tų mažų malonumų, atspindintis skandinavišką „hygge“ filosofiją, kurios įtaka visada itin veikė kūrėjus – karštos arbatos puodelis šaltą dieną. Štai ir atsakymas, kodėl garsiausi Skandinavijos dizaineriai sukūrė tiek estetinį pasigėrėjimą keliančių ir stilingų arbatinukų, tapusių nesenstančia dizaino klasika.
Idealios proporcijos
Talentingas danų architektas Arne Jacobsenas kūrė ne tik interjerus ar baldus, bet ir indus – dėmesys kiekvienai detalei ir vieningas dizainas laikomi skiriamuoju menininko kūrybos bruožu. Nerūdijančio plieno cilindrinį arbatinuką skulptūriška rankena Arne Jacobsenas sukūrė kompanijai „Stelton“ 1967 metais, tai buvo vienas pirmųjų vėliau gerokai išplėtotos „Cylinda-Line“ kolekcijos objektų. Beje, „Stelton“ tuo metu nebuvo plačiai žinoma indų gamybos kompanija, tačiau Arneʼs Jacobseno kolekcija ją išgarsino visiems laikams – o prikalbinti garsų menininką sukurti „Cylinda-Line“ pavyko todėl, kad vienas kompanijos vadovų buvo jo įsūnis.
Unikalus elegantiškumo ir paprastumo derinys ir Arneʼs Jacobseno aistra idealioms proporcijoms lėmė „Cylinda-Line“ arbatinuko sėkmę.
Minimalistinio dizaino arbatinukas vos išvydęs pasaulį įvertintas apdovanojimais ir be diskusijų pripažintas skandinaviško dizaino klasika. Kaip ir kiti Arneʼs Jacobseno kūriniai, indas apgalvotai funkcionalus: rankena padaryta iš karščiui atsparaus juodo plastiko, dangtelis tobulai priglunda prie idealiai lygaus korpuso, šiam pagaminti naudotos moderniausios to meto suvirinimo technologijos.
Kontrastų kompromisas
Nors garsaus suomių dizainerio Timo Sarpanevos vizitine kortele laikomi stiklo dirbiniai, pelnę jam pasaulinę šlovę, sunku rasti medžiagą, su kuria menininkas nedirbo. Jam buvo pavaldus ir porcelianas. Porcelianinę indų kolekciją „Suomi“ Timoʼas Sarpaneva sukūrė Vokietijos kompanijai „Rosenthal“ 1974 metais. Tobulindamas bandomųjų pavyzdžių dizainą menininkas naudojo medieną, o idealiam rezultatui pasiekti prireikė ketverių kruopštaus darbo metų – mat porcelianas labai sudėtinga medžiaga patvarumo prasme. „Suomi“ arbatinuko forma primena tekančio vandens nugludintus akmenėlius, nes šie gamtos kūriniai ir tapo Timo Sarpanevos įkvėpimo šaltiniu.
Harmoningas dviejų kontrastingų geometrinių formų – kvadrato ir apskritimo derinys yra laikomas itin originaliu sprendimu, o porceliano ir plieno duetas – dar vienas sėkmingas bandymas suderinti dvi prieštaringas medžiagas. Neįprasta keturkampė aptaki forma ir lenkta nerūdijančio plieno rankena balto porceliano arbatinukui suteikia šiuolaikiškumo.
Kai 1976 metais „Suomi“ pasirodė prekyboje, netikėtai sulaukė didžiulio dizaino kritikų bei publikos susidomėjimo ir pelnė Italijoje aukso medalį. Arbatinukas laikomas vienu dažniausiai už formą apdovanojamų baltos spalvos aksesuarų. Nors jį itin sunku dekoruoti, nes jo forma yra dominuojantis dizaino elementas, daugelis menininkų sureagavo į kompanijos „Rosenthal“ kvietimą nuspalvinti „Edition Suomi“ kolekciją ir pasiūlė savas indų versijas.
Stilingas arbatinukas „Suomi“ yra funkcionalus virtuvėje ir be galo patrauklus ant pietų stalo valgomajame.
Racionali geometrija
„Teema“ laikoma viena labiausiai vertinamų skandinaviško dizaino indų kolekcijų, išsiskirianti spalvų, formų, dydžių įvairove ir galimybe stalo reikmenis be galo universaliai komponuoti. Ją sukūrė kultinis suomių dizaineris Kajus Franckas 1952 metais, gamina kompanija „Iittala“.
Keraminis arbatinukas „Teema“ atspindi menininko idėją, kad kiekvieno objekto dizaine svarbiausia tik paprasčiausios geometrinės formos, visa, kas nereikalinga, turi būti pašalinta sutelkiant dėmesį į esmę, o spalva yra tik dekoracija. Pasiūlęs šią minimalistinio dizaino koncepciją Kajus Franckas laimėjo gamintojo skelbtą konkursą ir ėmėsi kurti „Teema“. Beje, iki smulkmenų apgalvotas funkcionalus, praktiškas ir drauge rafinuotas arbatinukas buvo skirtas kasdieniam naudojimui.
Kajus Franckas gal todėl ir laikytas pokario Suomijos sąžine, kad jo sukurti daugybę apdovanojimų pelnę indai „Teema“ buvo masiškai gaminami ir universalūs – derantys tiek jaukioje namų aplinkoje, tiek iškilminguose renginiuose. Tad nieko keista, kad vienas svarbiausių Suomijos dizaino apdovanojimų pavadintas Kajaus Francko vardu.
Arbatinuko „Teema“ dizainas atskleidžia paprastų daiktų sudėtingumą.